Pepparkaksmuffins

Om ni som jag vaknat pigga och utvilade en söndag morgon kommer här lite inspiration för julbaket. Det är fjärde advent så tänd i granen och på med Carolas jul på högsta volym och baka.

Jag tycker om muffins för det går att variera dem i det oändliga. Man kan utgå från ett grundrecept. Med lite pepparkakskrydda kan man sen få dem att bli riktigt juliga. Det här är mitt förslag:

100 g smält smör
3 ägg
2 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 1/2 dl mjölk

Där har ni grunden. Till det tillsatte jag ca:

1 msk kanel
2 tsk ingefära
2 tsk kryddnejlika

Sen vet ni. Ägget vispas med sockret, de torra ingredienserna för sig och sen rör ihop allt.

Till detta gjorde jag en glasyr på 300 g Philadelphia, 1 dl florsocker och kokos.

Jag dekorerade med en stjärnfrukt och här har ni resultatet.

pepparkaksmuffins med julgran gjord av stjärnfrukt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0