Kanel- och äppellängder och glasblåsning

Helgerna är bäst för man hinner med så mycket. Denna helg var extra kul då jag och mannen fick prova på glasblåsning på lördagen. En uppskattad bröllopsgåva som var riktigt kul. Men man ska kanske inte ha bacillskräck när man ska blåsa... och så ska man inte vara rädd för värme, för varmt var det.
 
På söndagen gick även vår lilla ugn varm då jag skulle göra vetelängder. Jag hade hittat recept på en kanellängd i en tidning, men eftersom jag tyckte att det verkade för torrt gjorde jag en fyllning med kanel, äpplen och mandelmassa. Inte alls fel. Och nästa gång ska jag ha i ännu mer fyllning för jag tycker om när det är riktigt kladdigt. Av receptet blir det två stora flätor och vill man bara fika lite så räcker det med halva måttet. Här kommer recept och bilder:
 
Deg
 
50 g jäst
150 g smör
6 dl mjölk
2 krm salt
2 dl socker
2 tsk kardemumma
15 - 16 dl vetemjöl
 
Smält smöret och blanda med mjölken. När temperaturen når 37 grader, smula ner jästen. Blanda de torra ingrendienserna och rör ner i mjölkblandningen lite i taget. Knåda och låt jäsa i 45 min.
 
Fyllning
 
2 granny Smith äpplen
100 g mandelmassa (eller lite mer, det är ju riktigt gott)
2 msk kanel
100 g rumstemp. smör.
 
Blanda smöret med kanelen. Blanda sen ner mandelmassa och äpplen.
 
Dela degen i två och kavla ut till rektanglar. Sätt fyllningen i mitten. skär sidorna snett från mitten i 2-3 cm smala remsor. Lägg dem mot mitten så att du får en fläta eller hör av dig till mig om du inte fattar för det är svårt att förklara. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Baka i 200 grader i ca 15 min kanske 20 om din ugn är slö.
 
 
Slänger med lite bilder från glasblåsningen också så ni förstår hur kul vi hade :)
Slutresultatet får ni se en annan gång. Det måste svalna.
 
Tjingeling!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0